سلام دوستان، در خدمت شما هستیم با آموزش نحوه پورسانت دهی بازاریابی در دیجی پاورپوینت
تعیین پورسانت بازاریابی برای محصولات
زمانی که فروشندگان اقدام به انتشار محصولی می کنند، این امکان را دارند ک برای محصول موردنظر خود پورسانت بازاریابی خاصی را تعیین نمایند. این پورسانت می تواند از صفر درصد تا هشتاد درصد باشد. توجه نمایید هرچه میزان درصد تعیین شده بیشتر باشد، بازاریاب های بیشتری برای تبلیغ و انتشار محصول شما اقدام می کنند. این می تواند فروش محصول شما را به صورت چشمگیری افزایش دهد. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که پورسانت بازاریابی از پورسانت و سهم فروشنده کسر می گردد!
نحوه محاسبه پورسانت بازاریابی دیجی پاورپوینت
پورسانت بازاریابی صفر درصد
به طور کلی سهم هر فروشنده از محصول خود 75 درصد از فروش آن می باشد. زمانی که پورسانت بازاریابی برای محصول صفر درصد تعیین شده باشد، 75 درصد از فروش محصول سهم فروشنده آن می باشد. به مثال زیر توجه نمایید؛
قیمت محصول 20,000 تومان و با پورسانت بازاریابی صفر درصد توسط فروشنده منتشر گردیده است. فرض کنید این محصول یک فروش موفق داشته باشد. سهم هر کدام از کاربران به شرح زیر می باشد؛
سهم مدیریت : 5,000 تومان | معادل 25 درصد از قیمت محصول
سهم فروشنده : 15,000 تومان | معادل 75 درصد از قیمت محصول
سهم بازاریاب : 0 تومان | معادل 0 درصد از سهم فروشنده
تعیین پورسانت بازاریابی و سهم بیشتر برای بازاریاب
با افزایش سهم بازاریاب از فروش محصول، بازاریاب های بیشتری تبلیغ و بازاریابی محصول فروشنده اقدام می کنند. به مثال زیر توجه نمایید؛
فروشنده برای محصول خود با قیمت 20,000 تومان، پورسانت بازاریابی محصول را 20 درصد قرار می دهد. حال فرض نمایید این محصول توانسته یک فروش موفق را از آن خود نماید. سهم کاربران از این فروش به قرار زیر می باشد؛
سهم مدیریت : 5,000 تومان | معادل 25 درصد از قیمت محصول
سهم فروشنده : 12,000 تومان | معادل 80 درصد از 75 درصد از قیمت محصول
سهم فروشنده : 3,000 تومان | معادل 20 درصد از سهم فروشنده
اگر متوجه درصد ها نشدید می توانید به مثال پایین توجه نمایید؛
محصولی با قیمت 20,000 تومان و پورسانت بازاریابی 50 درصد توسط فروشنده منتشر می گردد. سهم کاربران از یک فروش موفق این محصول به قرار زیر می باشد؛
سهم مدیریت : 5,000 تومان | معادل 25 درصد از قیمت محصول
سهم فروشنده : 7,500 تومان | معادل 50 درصد از 75 درصد از قیمت محصول
سهم فروشنده : 7,500 تومان | معادل 50 درصد از سهم فروشنده
همانگونه که ملاحظه می فرمایید با افزایش پورسانت بازاریاب، از سهم فروشنده کسر می گردد و سهم مدیریت همچنان ثابت است. اما در بحث زیر مجموعه قضیه کاملا برعکس است و از سهم مدیریت کسر می شود. ما در پست بعدی به طور کامل در مورد زیر مجموعه گیری صحبت خواهیم نمود.
تعیین پورسانت بازایابی بیشتر برای محصول می تواند باعث جذب بازاریاب ها برای بازاریابی محصول شود.
اگر شما به جای بازاریاب باشید برای کدام یک از فروشندگان بازاریابی را انجام می دهید؟
فروش محصول بدون دخالت بازاریاب
زمانی که محصولی به طور مستقیم و بدون دخالت بازاریاب به فروش برسد، سهم بازاریاب به فروشنده تعلق می گیرد. به مثال زیر توجه نمایید؛
محصولی را با قیمت 20,000 تومان و پورسانت بازاریابی 20 درصد منتشر می کند. این محصول به طور مستقیم و بدون دخالت بازاریاب به فروش می رسد. (منظور اینست که خریدار از طریق لینک بازاریابی وارد سایت نمی شود). سهم کاربران از فروش محصول به قرار زیر می باشد؛
سهم مدیریت : 5,000 تومان | معادل 25 درصد از قیمت محصول
سهم فروشنده : 12,000 تومان سهم فروشندگی + 3,000 تومان سهم بازاریابی
سهم بازاریاب : فاقد بازاریاب
در مثال بالا چون بازاریابی برای محصول وجود نداشته و محصول به طور مستقیم به فروش رسیده است، سهم بازاریاب به فروشنده تعلق می گیرد. فروشندگان می توانند برای محصولات خود، بازاریابی نیز انجام دهند که در این صورت سهم بازاریابی را هم دریافت می کنند. (مشابه فروشنده D)
در پست بعدی از دیجی پاورپوینت قصد داریم به شما نحوه زیر مجموعه گیری را آموزش دهیم.